L’expansió
d’internet en el món tendeix a deixar de banda a les dones, especialment en els
països en vies de desenvolupament, segons revela un estudi publicat aquest
dijous als Estats Units.
Al món, uns 2.400
milions de persones tenen accés a internet. No obstant això, en els països en
vies de desenvolupament, les dones no representen més que 600 milions entre els
1.400 milions d’internautes, segons aquest estudi publicat pel gegant
nord-americans de telecomunicacions Intel, amb la participació del departament
d’Estat nord-americana i de l’Agència de l’ONU Dones.
La meva esperança
és que aquest informe iniciï accions per posar fi a la desigualtat entre sexes
a internet", va declarar Melanne Verveer, ambaixadora itinerant dels
Estats Units encarregada dels problemes a què fan front les dones al món.
Un accés més
difícil a internet implica per a aquestes dones en qüestió, a més, grans
dificultats "per arribar al seu ple potencial i la pèrdua per les seves
famílies i les seves comunitats de contribucions socials i econòmiques
importants", va subratllar Verveer.
Va trobar que
gairebé el 25 per cent de les dones utilitzen menys la xarxa que els homes en
aquestes regions, i va demanar als legisladors i empreses tecnològiques que
prenguin mesures com facilitar encara més l’accés en línia als mòbils,
permetent contingut gratuït, i impulsant la alfabetització digital per reduir aquestes
diferències.
Sondeigs i
entrevistes amb més de 2 mil 200 dones i nenes centrats en quatre països en
vies de desenvolupament - Egipte, Índia, Mèxic i Uganda - trobar que l’accés a
internet era fonamental perquè les dones poguessin guanyar més diners o
busquessin llocs de treball.
"Amb les
potencials capacitats que permet Internet - connectar, aprendre, comprometre,
incrementar la productivitat i trobar oportunitats - la manca d’accés de les
dones està donant lloc a una segona bretxa digital, en què les dones i nenes
corren el risc de quedar- cada vegada més enrere ", va dir Melanne Verveer, ambaixadora
d’assumptes mundials de la dona en el Departament d’Estat.
Encara Estats
Units i altres països desenvolupats veuen nivells bastant alts d’accés a internet
en general i el seu ús entre les dones, algunes diferències es mantenen,
majoritàriament en zones rurals i entre els pobres.
No obstant això,
en el món en desenvolupament la bretxa és molt més gran.
Només el 11 per
cent d’homes i dones a l’Índia tenen accés a internet enfront del 79 per cent
als Estats Units, va dir Shelly Esque, vicepresidenta d’Intel i presidenta de
la seva fundació per a l’educació.
L’estudi d’aquest
dijous indica que 600 milions de dones en països en desenvolupament, o el 21
per cent, estan connectades en línia actualment, i s’espera que altres 450
milions ho estiguin per al 2016. Però mesures extres podrien ajudar a augmentar
aquesta xifra en 150 milions durant els pròxims tres anys, va dir l’estudi.
Bo per a
l’economia global
Es que va
assenyalar el paper que la tecnologia va jugar en les revoltes de la Primavera
Àrab, particularment a Egipte.
"La
informació va ser una poderosa eina", va dir. "Quina hauria estat el
potencial per a un país com aquest si haguessin tingut un accés més igualitari?
Hem de treballar en això".
Una resolució del
Comitè de Drets Humans de l’ONU va reconèixer el passat any el poder d’internet
per impulsar el progrés i estimular els països a promocionar i facilitar el seu
accés.
Tanmateix, moltes
dones enquestades per Intel van citar barreres que van des de la creença que
l’ús d’internet no era "apropiat" per elles al cost de connectar.
L’analfabetisme i la manca de consciència sobre els seus potencials usos també
van ser factors destacats.
Un major accés no
només milloraria la vida de les dones sinó també repercutiria positivament en
l’economia mundial, segons l’estudi d’Intel.
Afegiria entre 50
mil i 70 mil milions de dòlars en possibles noves oportunitats de mercat,
segons l’informe. També podria sumar entre 13.000-18.000 milions de dòlars cada
any al valor de mercat de béns i serveis - una mesura coneguda com producte
interior brut (PIB).
Els resultats
obtinguts per la companyia californiana, amb seu a Santa Clara, busquen
encoratjar a altres empreses tecnològiques, legisladors i grups no
governamentals a adoptar mesures per aconseguir la connexió a internet de més
dones i nenes, va dir.
"Sense
accés a internet, les dones no tenen accés a les seves eines, recursos i
oportunitats", va dir l’informe. "Aquesta bretxa és un desavantatge
no només per les dones, sinó per les seves famílies, comunitats i països".
Font: ONUDones,
El Economista, Reuters
La imatge que
il·lustra aquest article és Lakshmi (Amanda Frias, Mirasol)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada