diumenge, 31 d’octubre del 2010

EMPRENEDORA AL RAVAL, El Periodico


EMPRENEDORA AL RAVAL: Dona sense fronteres. Una immigrant pakistanesa ha impulsat a Barcelona una cadena d'agències de viatges i una associació cultural amb 500 participants.

HELENA LÓPEZ


«Disculpa, però el negoci és el negoci», s'excusa Huma Jamshed després d'atendre la desena trucada telefònica que interromp l'entrevista. La seva agència de viatges del carrer d'Hospital és un formiguer del qual no paren d'entrar i sortir clients, la majoria compatriotes d'aquesta emprenedora pakistanesa, que va arribar a Barcelona l'any 2001 i actualment ja regenta cinc agències de viatges -tres al Raval, una al carrer d'Aragó i una altra a Badalona- i està (hiper)activament implicada en incomptables iniciatives culturals i ciutadanes del Raval, on és coneguda per gairebé tothom. «Quan vaig arribar, em vaig implicar tant en el teixit associatiu que vaig deixar una mica de banda els negocis, fins que el meu marit em va dir que l'acció social estava molt bé, però que la feina era el primer. No li dic que no a ningú que demani un favor, però sempre que no afecti el negoci», prossegueix, asseguda al seu despatx d'aire oriental, entre gestió i gestió, en un castellà ple de referències al català, llengua que ja parla més enllà de la intimitat.


Al capdavant del negoci. Huma Jamshed, en una de les seves agències de viatges, al Raval. jonathan grevsen
E

Informació publicada en la página 32 de la secció de Gran Barcelona de l'edició impresa del dia 31 de octubre de 2010 VEURE ARXIU (.PDF)

Dir que la integració de Huma a Barcelona és exemplar, seria quedar-se curt. Per començar, el cartell dels establiments que regenta estan en català: Huma Travel. Agència de viatges. Com la majoria de dones del seu país, va arribar a Espanya per reagrupació familiar. Potser això és l'única cosa no excepcional de l'intens currículum d'aquesta dona valenta, fundadora de l'Associació Cultural Educativa i Social Operativa de Dones Pakistaneses (Acesop), que en pocs anys -va néixer el 2005- ja compta amb unes 500 sòcies.

«Al principi va ser difícil. Al meu país, la dona és propietat del seu marit o del seu pare. Però de mica en mica hem pogut convèncer les famílies de la possibilitat que les noies puguin venir a l'associació. Molts pares em confien les seves filles personalment a mi, perquè em coneixen. Però hem avançat moltíssim. ¡Ara fins i tot fem fitness cada dia!», explica amb orgull aquesta dona emprenedora, dolça i solidària.

«La finalitat d'aquesta associació és la integració de les dones pakistaneses en el teixit social i econòmic de la ciutat, oferint a la vegada el nostre bagatge cultural i afavorint l'acostament entre col·lectius», explica. «Volem ser visibles. Que se'ns conegui, reconegui i escolti», reivindica Huma, que, a més a més, té 14 de les noies de l'associació treballant a les seves agències de viatges.

Integració i ajuda

«Organitzem activitats culturals per mostrar a la ciutadania com som i d'on venim. Sempre que ens conviden anem a qualsevol associació a mostrar els nostres balls o a explicar les nostres tradicions», continua. El secret del seu èxit és la sàvia combinació entre la cultura d'origen i la d'acollida. Així, tant participen en la festa de Sant Jordi com en la festa major del Raval o a la Mercè, i celebren amb tota mena de luxes el 14 d'agost, dia de la Independència del Pakistan.

Pel que fa al vessant empresarial, Huma -nom d'un ocell imaginari d'origen persa que porta bona sort- considera que el seu èxit es fonamenta en una estratègia que està basada en la mínima despesa i el màxim servei.




Àgata Ylla